Het Besluit begroting en verantwoording (BBV) schrijft voor dat de paragraaf Bedrijfsvoering inzicht biedt in de beleidsvoornemens, en de realisatie daarvan, ten aanzien van de bedrijfsvoering. Vanuit de beleidsvrijheid die hierbij aan de gemeenten is over gelaten wordt wel beoogd dat er een logische verbinding ontstaat tussen het taakveld overhead en de andere taakvelden.
De bedrijfsvoering van de gemeentebegroting omvat een essentieel aspect van het lokale bestuur. Het is het proces waarmee de gemeente haar financiële middelen efficiënt en effectief beheert om de gestelde doelstellingen te realiseren en de maatschappelijke taken uit te voeren. Deze bedrijfsvoering omvat verschillende belangrijke aspecten, zoals financieel management, personeelsbeleid, informatiemanagement en juridische zaken.
Planning & Control / Financiën
Financiën heeft in 2023 verdere stappen gezet om de financiële informatievoorziening te verbeteren middels een begroting die meer inzicht verschaft in de achterliggende cijfers en verbeterde tussentijdse rapportages (voorjaarsrapportage en najaarsrapportage). Ook zijn diverse verordeningen geactualiseerd.
Informatievoorziening
Het goed beheren en beschermen van informatie is eveneens van cruciaal belang in de bedrijfsvoering van de gemeente. In 2023 zijn er verdere stappen gezet in het kader van het hybride werken.
Informatieveiligheid en Privacy
De gemeente Scherpenzeel is een informatie-intensieve organisatie met een primaire focus op dienstverlening. Deze organisatiekenmerken vragen om een betrouwbare en veilige informatievoorziening. De gemeente Scherpenzeel vindt informatieveiligheid daarom ook belangrijk. Bovendien moeten burgers en bedrijven er op kunnen vertrouwen dat hun gegevens in goede handen zijn bij de gemeente.
Informatieveiligheid en privacy hebben blijvende aandacht aan de hand van de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO).
Communicatie
- Begrijpelijk schrijven
Alle medewerkers zijn getraind in Heerlijk Helder Scherpenzeels: het begrijpelijk schrijven van brieven en e-mails naar inwoners en ondernemers. Iedere medewerker heeft 2 dagdelen training ontvangen om te schrijven op B1-niveau. Om de geleerde methode scherp te houden is de Klinkende Taal Tool geïmplementeerd in word. Deze geeft tips op het gebied van begrijpelijk schrijven. De veelgebruikte brieven zijn door een taalbureau herschreven naar de nieuwe methode. De ontwikkelde schrijfwijzer voor de Scherpenzeelse methode is op intranet geplaatst. Acht collega’s zijn opgeleid tot schrijfcoach en kunnen door medewerkers als hulplijn worden ingezet.
- Huisstijl
De huisstijl is onder de loep genomen en heeft een upgrade gekregen. Het vernieuwde logo, een huisstijlhandboek en vaste sjablonen voor onder meer briefpapier, enveloppen en documenten wordt 1 april ingevoerd. Dit geeft de gemeente een betrouwbare en eigentijdse uitstraling.
- (Inwoners)participatie
Alle huishoudens hebben in het najaar een vragenlijst ontvangen over de gemeente. Met dit benchmark-onderzoek is een beeld gegeven van onze gemeente en de dienstverlening. De analyse is te vinden op www.waarstaatjegemeente.nl . De open antwoorden worden verwerkt in een input-document voor verbetering dienstverlening. Ook was dit onderzoek een campagne voor het al bestaande Inwonerspanel. Dit panel is met 250 leden gegroeid. Komende vragenlijsten van dit panel geven een representatiever beeld en zo kan het politiek en bestuurlijk uitgroeien tot een gewaardeerd participatie-instrument.
Huisvesting
De gemeentelijke organisatie is gehuisvest in de Buitenplaats, de naastgelegen locatie De Buren, de gemeentewerf en Het Foort. Onderhoud en vervanging heeft met name voor de Buitenplaats de afgelopen jaren zo beperkt als verantwoord plaatsgevonden. Dit met het oog op de gewenste huisvesting van de gemeentelijke organisatie in de Breehoek. Wij schatten in dat wij nog minimaal 3 jaar gebruik blijven maken van de huidige locatie.
Op basis van de uitgangspunten voor huisvesting op de lange termijn is een HINK-STAP-SPRONG-plan opgesteld.
Eind 2023 hebben we een aantal eenvoudige aanpassingen gedaan waarmee de werkomgeving op punten is verbeterd. De kosten van die aanpassingen dekten we uit bestaande budgetten. Begin 2024 realiseren wij een inrichtingsconcept voor de Buitenplaats en de naastgelegen locatie De Buren. Uitgangspunt daarbij is een optimale mix van werken in het gemeentehuis en werken vanuit huis. Wij kiezen daarnaast zoveel als mogelijk voor oplossingen die mee kunnen naar een toekomstige locatie.
Juridische zaken
Juridische zaken spelen een rol belangrijke in de bedrijfsvoering van de gemeente. Het omvat het naleven van wet- en regelgeving, contractbeheer, juridisch advies en het omgaan met eventuele geschillen. Een gedegen juridische aanpak is van belang om de rechtmatigheid van het gemeentelijk handelen te waarborgen.
P&O
De belangrijkste ontwikkeling op het gebied van P&O in 2023 waren:
- Functiebeschrijving/functiewaardering
Er is in 2023 een start gemaakt met dit omvangrijke proces. Een externe partij heeft de functies ingedeeld in een functieprofiel en gewaardeerd. Begin 2024 wordt dit proces afgerond.
- Invulling van ruim 25 vacatures, waardoor het aantal ingehuurde medewerkers verder daalde.
Begin 2023 was de start van vier nieuwe teamleiders, een vijfde was al eind 2022 gestart. Daarmee zijn alle functies op MT-niveau ingevuld met vaste medewerkers.
- Aanbesteding inhuur
De inhuur boven schaal 9 is opnieuw aanbesteed.
- Eerste korte inventarisatie nieuwe organisatiemodel
Het team OOV is (als apart organisatieonderdeel) verplaatst naar het Beleidsteam Sociaal Domein (was team Leefomgeving).
- Herijking van diverse personeelsinstrumenten
Personeelsinstrumenten zoals jaargesprekken en opleiden zijn opnieuw vastgesteld.
- Verschillende casuïstiek bij o.a. langdurig ziekteverzuim
Omvang, opbouw en ontwikkeling van het personeelsbestand en de loonkosten
Personele sterkte | Toegestane formatie | Personeelslasten | ||
---|---|---|---|---|
Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | |
College | 3,70 | 3,70 | 408.407 | 405.363 |
Griffie | 1,27 | 1,78 | 160.847 | 162.444 |
Directie | 2,73 | 2,72 | 252.332 | 252.850 |
Data & Control | 18,79 | 17,65 | 1.432.395 | 1.458.141 |
Beleidsteam Sociaal Domein | 14,75 | 12,55 | 1.054.880 | 1.012.164 |
Sociaal Team | 16,30 | 14,20 | 1.116.485 | 1.133.750 |
Team Leefomgeving | 26,61 | 22,94 | 1.731.010 | 1.844.985 |
Team Dienstverlening | 15,30 | 16,04 | 1.120.820 | 1.163.092 |
99,45 | 91,58 | 7.277.176 | 7.432.789 |
Personeelsgegevens | Aantal | Eenheid |
---|---|---|
Bezetting per 31-12-2023 | 91,6 | fte |
Aantal medewerkers in dienst per 31-12-2023 | 115 | medewerkers |
Ziekteverzuimpercentage 2023 | 5,3 | % |
Gemiddelde leeftijd per 31-12-2023 | 49 | jaar |
Loonkosten, inhuur, huisvestingskosten en automatiseringskosten
Overhead | Primitieve begr. 2023 | Begr. 2023 na wijziging | Rekening 2023 | Verschil | Rekening 2022 |
---|---|---|---|---|---|
Loonkosten | -7.944.424 | -7.277.176 | -7.432.789 | -155.613 | -6.271.209 |
Kosten inhuur derden | -72.500 | -1.621.128 | -1.921.615 | -300.487 | -2.595.695 |
Huisvestingskosten | -179.223 | -209.627 | -198.190 | 11.437 | -289.612 |
Kosten automatisering | -404.555 | -420.425 | -414.333 | 6.092 | -334.322 |
-8.600.702 | -9.528.356 | -9.966.927 | -438.571 | -9.490.837 |
Budgetten raad, griffie, rekenkamer en accountantskosten
Primitieve begr. 2023 | Begr. 2023 na wijziging | Rekening 2023 | Verschil | Rekening 2022 | |
Raad | -293.596 | -337.441 | -294.228 | 43.213 | -322.185 |
Griffie | -118.295 | -164.795 | -166.210 | -1.415 | -138.536 |
Rekenkamer | -12.000 | -12.000 | -11.841 | 159 | -11.457 |
Accountant | -31.740 | -40.220 | -64.205 | -23.985 | -56.650 |
-455.631 | -554.456 | -536.484 | 17.972 | -528.828 |
Nadere toelichting begrotingsrechtmatigheid
In de tabellen op de volgende pagina’s staat in de eerste twee kolommen het programma en het taakveld waar de afwijking over gaat. De kolom categorie (cat.) bij de lasten en baten verwijst naar de indeling in het model rechtmatigheidsverantwoording. Deze indeling wordt geadviseerd door de commissie BBV:
1a. Overschrijding lasten taakvelden.
1b. Overschrijding investeringsbudgetten (kredieten).
2. Ongeautoriseerde reservemutaties.
3. Overschrijding van baten en/of onderschrijding van lasten en baten die niet tijdig tot een begrotingswijziging hebben geleid of te laat aan de raad zijn gemeld.
4. Totaal van de begrotingsonrechtmatigheden (van onderdeel 1 en 2) dat past binnen het vooraf vastgestelde beleid en daarmee vooraf acceptabel is geduid.
Voor het bepalen van de rechtmatigheid is gekeken naar hetgeen hierover is opgenomen in de Financiële verordening 2023.
In artikel 12, lid 4 van de verordening is opgenomen:
Uitgangspunt is dat iedere afwijking van de begroting als onrechtmatig wordt beschouwd. Afwijkingen worden als acceptabel aangemerkt in de volgende situaties:
a. er is sprake van een overschrijding waarbij direct gerelateerde inkomsten de overschrijding compenseren;
b. er is sprake van een overschrijding op een open-eind regeling;
c. de overschrijding is geautoriseerd door middel van de vaststelling van een tussentijdse rapportage.
Wanneer één van deze situaties van toepassing is, wordt hier in de laatste kolom naar verwezen.
Onderdeel lasten | Bedrag | cat. | Onderdeel Baten | Bedrag | cat. | Reactie College | fin. verord | ||
P0 | 0.1 | Dotatie wachtgeld en pensioenen bestuurders | -66.632 | Afwijking kon niet tijdig worden gesignaleerd | |||||
Hogere kosten accountant | -23.985 | ||||||||
Kosten raad en ondersteuning | 19.228 | ||||||||
specifieke uitkering IZA | 464 | Betreft een specifieke uitkering (subsidie) | |||||||
Overige kleine verschillen | -544 | ||||||||
Totaal per taakveld | -71.933 | 1a | 464 | 3 | |||||
0.2 | Aanpassingen software Burgerzaken | -15.757 | |||||||
Overige kleine verschillen | -579 | Overige kleine verschillen | -7.709 | ||||||
Totaal per taakveld | -16.336 | 1a | -7.709 | 3 | |||||
0.3 | Overige kleine verschillen | -3.599 | Overige kleine verschillen | 6.279 | |||||
Totaal per taakveld | -3.599 | 1a | 6.279 | 3 | |||||
0.4 | Doorbelasting naar andere taakvelden | -102.155 | Dekking doorbelasting bij de baten | 102.155 | De lasten worden gedekt door directe baten | 12/4a | |||
Wervingskosten, fees | -138.744 | Afwijking kon niet tijdig worden gesignaleerd | |||||||
Software | -33.738 | ||||||||
Afschrijvingen | -13.474 | Afwijking kon niet tijdig worden gesignaleerd | |||||||
Opleidingskosten | -17.563 | ||||||||
Totaal per taakveld | -305.674 | 1a | 102.155 | 3 | |||||
0.5 | Overige kleine verschillen | 2.279 | Overige kleine verschillen | 2.090 | |||||
Totaal per taakveld | 2.279 | 3 | 2.090 | 3 | |||||
0.61 | Hogere kosten inning OZB | -75.761 | Overige kleine verschillen | 3.595 | Afwijking kon niet tijdig worden gesignaleerd | ||||
Totaal per taakveld | -75.761 | 1a | 3.595 | 3 | |||||
0.62 | Overige kleine verschillen | -314 | Lagere baten OZB niet-woningen en gebruikers | -59.811 | |||||
Totaal per taakveld | -314 | 1a | -59.811 | 3 | |||||
0.64 | Overige kleine verschillen | -630 | Overige kleine verschillen | -3.386 | |||||
Totaal per taakveld | -630 | 1a | -3.386 | 3 | |||||
0.7 | Overige kleine verschillen | 461 | Hogere algemene uitkering (decembercirculaire) | 30.089 | |||||
Hogere algemene uitkering (correctie maatstaf) | 515.408 | De toename van de algemene uitkering kon niet meer in 2023 worden gemeld. | |||||||
Totaal per taakveld | 461 | 3 | 545.497 | 3 | |||||
Onderdeel lasten | Bedrag | cat. | Onderdeel Baten | Bedrag | cat. | Reactie College | fin. verord | ||
0.8 | Kosten werkkostenregeling | -17.495 | |||||||
Totaal per taakveld | -17.495 | 1a | 0 | ||||||
0.9 | Voorschot VPB | -7.012 | Dekking uit bestemmingsreserve grondexploitaties | 12/4a | |||||
Totaal per taakveld | -7.012 | 1a | 0 | ||||||
-496.014 | 589.174 | ||||||||
P1 | 1.1 | Hogere bijdrage brandweer (VGGM) | -37.217 | De hogere bijdrage is bekend geworden na opstellen najaarsrapportage | |||||
Overige kleine verschillen | -12.174 | Overige kleine verschillen | 9.497 | ||||||
Totaal per taakveld | -49.391 | 1a | 9.497 | 3 | |||||
1.2 | Overige kleine verschillen | 7.408 | Overige kleine verschillen | 224 | |||||
Totaal per taakveld | 7.408 | 3 | 224 | 3 | |||||
-41.983 | 9.721 | ||||||||
P2 | 2.1 | Lagere lasten onderhoud wegen | 104.740 | ||||||
Overige kleine verschillen | 8.374 | Overige kleine verschillen | -2.417 | ||||||
Totaal per taakveld | 113.114 | 3 | -2.417 | 3 | |||||
2.5 | Overige kleine verschillen | -138 | |||||||
Totaal per taakveld | -138 | 1a | 0 | ||||||
112.976 | -2.417 | ||||||||
P3 | 3.1 | Overige kleine verschillen | 1 | ||||||
Totaal per taakveld | 1 | 3 | 0 | ||||||
3.3 | Bijdrage elektra markt- en standplaatsen | 20.991 | |||||||
Overige kleine verschillen | 131 | ||||||||
Totaal per taakveld | 131 | 3 | 20.991 | 3 | |||||
3.4 | Baten toeristenbelasting | 10.239 | |||||||
Overige kleine verschillen | -3.896 | Overige kleine verschillen | 1.214 | ||||||
-3.896 | 1a | 11.453 | 3 | ||||||
-3.764 | 32.444 | ||||||||
Onderdeel lasten | Bedrag | cat. | Onderdeel Baten | Bedrag | cat. | Reactie College | fin. verord | ||
P4 | 4.2 | Belastingen en verzekeringen onderwijsgebouwen | -20.230 | ||||||
Overige kleine verschillen | -3.975 | ||||||||
Totaal per taakveld | -24.205 | 1a | 0 | ||||||
4.3 | Subsidieafrekening 2022 | 19.566 | |||||||
Lagere kosten leerlingenvervoer | 11.238 | Bijdrage leerlingenvervoer | 8.004 | ||||||
Spuk onderwijsachterstandenbeleid | 91.121 | De overeenkomende baten worden doorgeschoven naar 2024 | -91.121 | Betreft een specifieke uitkering (subsidie) | 12/4a | ||||
Onderwijsvertraging, taakveld 4.3 | 92.583 | De overeenkomende baten worden doorgeschoven naar 2024 | -92.583 | Betreft een specifieke uitkering (subsidie) | 12/4a | ||||
Overige kleine verschillen | 8.760 | Overige kleine verschillen | 7.533 | ||||||
Totaal per taakveld | 223.268 | 3 | -168.167 | 3 | |||||
199.063 | -168.167 | ||||||||
P5 | 5.1 | SPUK Brede Combinatiefuncties | -12.251 | Betreft een specifieke uitkering (subsidie) | |||||
Overige kleine verschillen | 1.763 | ||||||||
Totaal per taakveld | -10.488 | 1a | 0 | ||||||
5.2 | Lagere lasten onderhoud sportaccomodaties | 24.443 | |||||||
Nabetaling SPUK 2021 | 4.795 | ||||||||
Overige kleine verschillen | 5.119 | ||||||||
Totaal per taakveld | 24.443 | 3 | 9.914 | 3 | |||||
5.3 | Lagere besteding Winterfonds | 13.900 | Lagere baten provincie | -13.900 | Betreft een subsidie met direct gerelateerde baten | ||||
Overige kleine verschillen | -5.625 | ||||||||
Totaal per taakveld | 8.275 | 3 | -13.900 | 3 | |||||
5.5 | Overige kleine verschillen | 6.335 | |||||||
Totaal per taakveld | 6.335 | 3 | 0 | ||||||
5.6 | Groot onderhoud Kulturhus De Breehoek | -80.115 | Gedekt uit bestemmingsreserve onderhoud Breehoek | 12/4a | |||||
Overige kleine verschillen | -356 | ||||||||
Totaal per taakveld | -80.471 | 1a | 0 | ||||||
5.7 | Overige kleine verschillen | -2.524 | Overige kleine verschillen | -618 | |||||
Totaal per taakveld | -2.524 | 1a | -618 | 3 | |||||
-54.430 | -4.604 | ||||||||
Onderdeel lasten | Bedrag | cat. | Onderdeel Baten | Bedrag | cat. | Reactie College | fin. verord | ||
P6 | 6.1 | Transitiekosten Tulpenhof | -288.700 | Dekking via Ministerie JenV | 288.700 | De lasten worden gedekt door directe baten | 12/4a | ||
SPUK Integraal Zorgakkoord | -25.110 | Bijdrage gemeente Ede | 25.110 | De lasten worden gedekt door directe baten | 12/4a | ||||
Diverse budgetten binnen taakveld 6.1, waaronder vrijwilligerswerk, preventieakkoord, inburgering | 89.366 | ||||||||
Overige kleine verschillen | 847 | Overige kleine verschillen | 8.130 | ||||||
Totaal per taakveld | -223.597 | 1a | 321.940 | 3 | |||||
6.2 | Spreekuurondersteuning huisarts | -31.232 | Afwijking kon niet tijdig worden gesignaleerd | ||||||
Overige kleine verschillen | -5.841 | ||||||||
Totaal per taakveld | -31.232 | 1a | -5.841 | 3 | |||||
6.3 | Hogere uitkeringen i.h.k.v. de Participatiewet | -20.772 | Hogere bijdrage Rijk | 128.936 | Open einde regeling | 12/4b | |||
Lagere uitgaven Programma Basis op orde Sociaal Domein | 71.822 | Reeds aan de raad gemeld, via raadsvoorstel | |||||||
Overige kleine verschillen | -6.694 | ||||||||
Totaal per taakveld | 51.050 | 3 | 122.242 | 3 | |||||
6.4 | Hogere uitgaven doelgroepregeling en beschut werk | -33.801 | Hogere loonkostensubsidies | 24.516 | De hogere uitgaven worden deels gedekt door hogere loonkostensubsidies | 12/4a | |||
Overige kleine verschillen | -5.073 | Overige kleine verschillen | 1.631 | ||||||
Totaal per taakveld | -38.874 | 1a | 26.147 | 3 | |||||
6.5 | Overige kleine verschillen | -3.361 | |||||||
Totaal per taakveld | -3.361 | 1a | 0 | ||||||
Wmo | Wmo-voorzieningen | -181.500 | Het betreffen open einde regelingen. De taakstelling in de begroting bedroeg 300k en is nog niet volledig gerealiseerd. | 12/4b | |||||
Taakstelling Sociaal Domein | -300.000 | 12/4b | |||||||
Lagere uitgaven Programma Basis op orde Sociaal Domein | 35.911 | Reeds aan de raad gemeld, via raadsvoorstel | |||||||
Vergoeding uitvoeringskosten Beschermd Wonen | 9.000 | ||||||||
Overige kleine verschillen | 10.566 | Overige kleine verschillen | 961 | ||||||
Totaal per taakveld | -435.023 | 1a | 9.961 | 3 | |||||
Onderdeel lasten | Bedrag | cat. | Onderdeel Baten | Bedrag | cat. | Reactie College | fin. verord | ||
Jeugd | Kosten Jeugdhulp | 179.150 | Open einde regeling | ||||||
Afrekening kosten knooppunt Jeugd en zorgkosten | 47.284 | ||||||||
Lagere uitgaven Programma Basis op orde Sociaal Domein | 35.911 | Reeds aan de raad gemeld, via raadsvoorstel | |||||||
Lagere lasten PGB Jeugd | 32.366 | Open einde regeling | |||||||
Bijdrage pilot en Week tegen de kinderbescherming | 11.246 | ||||||||
Overige kleine verschillen | 4.256 | ||||||||
Totaal per taakveld | 298.967 | 3 | 11.246 | 3 | |||||
-382.070 | 485.695 | ||||||||
P7 | 7.1 | Verhoging bijdrage VGGM | -38.254 | Afwijking kon niet tijdig worden gesignaleerd | |||||
Lagere lasten Brede SPUK | 4.836 | Lagere baten Brede Spuk | -7.827 | ||||||
Overige kleine verschillen | -8.824 | ||||||||
Totaal per taakveld | -42.242 | 1a | -7.827 | 3 | |||||
7.2 | Baten rioolrechten | -32.772 | Wordt gedekt binnen de rondrekening kostendekkendheid rioolheffing | 12/4a | |||||
Mutatie voorziening | -20.946 | Wordt gedekt binnen de rondrekening kostendekkendheid rioolheffing | 12/4a | ||||||
Overige kleine verschillen | -6.338 | Overige kleine verschillen | -9.092 | Wordt gedekt binnen de rondrekening kostendekkendheid rioolheffing | 12/4a | ||||
Totaal per taakveld | -6.338 | 1a | -62.810 | 3 | |||||
7.3 | Lagere kosten afvalverwerking | 82.434 | Lagere baten afval | -71.688 | Wordt gedekt binnen de rondrekening kostendekkendheid afvalstoffenheffing | 12/4a | |||
Totaal per taakveld | 82.434 | 3 | -71.688 | 3 | |||||
7.4 | Minder kosten bestrijding eikenprocessierups | 24.684 | |||||||
Lagere kosten energieloket | 25.154 | ||||||||
Niet bestede kosten klimaatakkoord | 361.251 | Rijksbijdrage schuift door naar 2024 | -361.251 | Rijksbijdrage schuift door naar 2024 | |||||
Overige kleine verschillen | -1.072 | ||||||||
Totaal per taakveld | 410.017 | 3 | -361.251 | 3 | |||||
7.5 | Lagere kosten onderhoud software | 10.507 | |||||||
7.5 | Baten begraafrechten | 52.575 | |||||||
Overige kleine verschillen | 5.981 | ||||||||
Totaal per taakveld | 16.488 | 3 | 52.575 | 3 | |||||
460.359 | -451.001 | ||||||||
Onderdeel lasten | Bedrag | cat. | Onderdeel Baten | Bedrag | cat. | Reactie College | fin. verord | ||
8.1 | Hogere leges en baten bestemmingsplanwijzigingen | 153.449 | |||||||
Overige kleine verschillen | -9.574 | ||||||||
Totaal per taakveld | -9.574 | 1a | 153.449 | 3 | |||||
P8 | 8.2 | Lagere kosten grondexploitaties | 49.202 | Lagere baten grondexploitaties | -373.232 | Wordt gedekt door de bestemmingsreserve grondexploitaties | 12/4a | ||
Totaal per taakveld | 49.202 | 3 | -373.232 | 3 | |||||
8.3 | Hogere leges en baten omgevingsvergunningen | 18.309 | |||||||
Overige kleine verschillen | -1.231 | ||||||||
Totaal per taakveld | -1.231 | 1a | 18.309 | 3 | |||||
38.397 | -201.474 | ||||||||
Kredieten | Vervanging servers | -963 | Aanschaf viel iets hoger uit. De gevolgen voor de kapitaallasten de komende jaren zijn gering. | ||||||
-963 | 1b | 0 | |||||||
Totaal | -168.429 | 289.371 |
Voorwaardencriterium
In 2023 waren er vijf dossiers, die naar de letter van de wet niet correct zijn aanbesteed. Het totaalbedrag wat hiermee gemoeid is bedraagt is € 677.538. Vier dossiers met een totaalbedrag van € 501.063 zijn in 2023 niet Europees aanbesteed. Deze lopende contracten zijn in 2023 met een jaar verlengd, omdat ze m.i.v. 2024 Europees zijn aanbesteed danwel door de overgang naar ACV zijn beëindigd per ultimo 2023. Het vijfde dossier gold in 2022 als onzeker, maar deze categorie bestaat niet meer in de Kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV. Ten tijde van het aangaan van het contract (voor 2002) golden de verscherpte richtlijnen rondom quasi-inbesteding nog niet, en het contract en de werkzaamheden zijn nadien niet wezenlijk veranderd. Vanaf 2024 is ook dit contract door de overgang naar ACV beëindigd
Model rechtmatigheidsverantwoording
Monitor rechtmatigheidsverantwoording | ||
Begrotingscriterium | ||
1A. | Overschrijding lasten taakvelden | 1.461.339 |
---|---|---|
1B. | Overschrijding investeringsbudgetten (kredieten) | 963 |
2. | Ongeautoriseerde reservemutaties | 0 |
3. | Overschrijding van baten en/of onderschrijding van lasten en baten die niet tijdig tot een begrotingswijziging hebben geleid of te laat aan de raad zijn gemeld | 2.124.701 |
Totaal begrotingsonrechtmatigheden | 3.587.003 | |
4. | Totaal van de begrotingsonrechtmatigheden (van onderdeel 1 en 2) dat past binnen het vooraf vastgestelde beleid en daarmee vooraf acceptabel is geduid | -1.045.503 |
5. | Resterend saldo aan begrotingsonrechtmatigheden | 2.541.500 |
Voorwaardencriterium | ||
Inkopen ten onrechte niet Europees aanbesteed | 677.538 | |
Misbruik & oneigenlijk gebruik criterium | ||
Geen bevindingen | 0 | |
Verantwoordingsgrens | ||
3% van 29,7 miljoen | 892.444 |
Beheersmaatregelen
Naar aanleiding van de geconstateerde afwijkingen op de budgetten bij de Najaarsrapportage 2023 had het college al besloten tot een frequentere monitoring van de budgetten. Deze afspraken worden geëffectueerd in 2024 en moeten daarmee leiden tot eerdere signalering en mogelijke bijstellingen van de budgetten. Door de Europese aanbesteding vanaf 2024 op bovengenoemde dossiers of beëindiging van de contracten ultimo 2023 zijn alle issues rondom aanbesteding opgelost.
Aanvullende toelichting
Ten aanzien van de overschrijding van de lasten merken we op, dat een deel in de ogen van het college niet tijdig kon worden gesignaleerd dan wel te maken had met afwijkingen op een specifieke uitkering. Dit geeft t.a.v. de overschrijding op de lasten het volgende beeld
1A. | Overschrijding lasten taakvelden | 1.461.339 |
---|---|---|
1B. | Overschrijding investeringsbudgetten (kredieten) | 963 |
4. | Totaal van de begrotingsonrechtmatigheden (van onderdeel 1 en 2) dat past binnen het vooraf vastgestelde beleid en daarmee vooraf acceptabel is geduid | -1.045.503 |
416.799 | ||
Overschrijdingen die niet tijdig konden worden gesignaleerd | -401.314 | |
Afwijking specifieke uitkering (SPUK) | -12.251 | |
Resterend bedrag overschrijding lasten | 3.234 |
Bij de overschrijding van de baten en/of de onderschrijding van de lasten en baten heeft een deel te maken met open-einde regelingen en met afwijkingen op lasten en baten die elkaar direct compenseren.
3. | Overschrijding van baten en/of onderschrijding van lasten en baten die niet tijdig tot een begrotingswijziging hebben geleid of te laat aan de raad zijn gemeld | 2.124.701 |
---|---|---|
Afwijking waarbij direct gerelateerde inkomsten de lasten compenseren | -1.184.321 | |
Open-einde regeling | -340.452 | |
Resterend bedrag | 599.928 |