Paragrafen

5: Bedrijfsvoering

Het Besluit begroting en verantwoording (BBV) schrijft voor dat de paragraaf Bedrijfsvoering inzicht biedt in de beleidsvoornemens, en de realisatie daarvan, ten aanzien van de bedrijfsvoering. Vanuit de beleidsvrijheid die hierbij aan de gemeenten is over gelaten wordt wel beoogd dat er een logische verbinding ontstaat tussen het taakveld overhead en de andere taakvelden.
De bedrijfsvoering van de gemeentebegroting omvat een essentieel aspect van het lokale bestuur. Het is het proces waarmee de gemeente haar financiële middelen efficiënt en effectief beheert om de gestelde doelstellingen te realiseren en de maatschappelijke taken uit te voeren. Deze bedrijfsvoering omvat verschillende belangrijke aspecten, zoals financieel management, personeelsbeleid, informatiemanagement en juridische zaken.

Planning & Control / Financiën
Financiën heeft in 2023 verdere stappen gezet om de financiële informatievoorziening te verbeteren middels een begroting die meer inzicht verschaft in de achterliggende cijfers en verbeterde tussentijdse rapportages (voorjaarsrapportage en najaarsrapportage). Ook zijn diverse verordeningen geactualiseerd.

Informatievoorziening
Het goed beheren en beschermen van informatie is eveneens van cruciaal belang in de bedrijfsvoering van de gemeente. In 2023 zijn er verdere stappen gezet in het kader van het hybride werken.

Informatieveiligheid en Privacy
De gemeente Scherpenzeel is een informatie-intensieve organisatie met een primaire focus op dienstverlening. Deze organisatiekenmerken vragen om een betrouwbare en veilige informatievoorziening. De gemeente Scherpenzeel vindt informatieveiligheid daarom ook belangrijk. Bovendien moeten burgers en bedrijven er op kunnen vertrouwen dat hun gegevens in goede handen zijn bij de gemeente.
Informatieveiligheid en privacy hebben blijvende aandacht aan de hand van de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO).

Communicatie

  • Begrijpelijk schrijven

Alle medewerkers zijn getraind in Heerlijk Helder Scherpenzeels: het begrijpelijk schrijven van brieven en e-mails naar inwoners en ondernemers. Iedere medewerker heeft 2 dagdelen training ontvangen om te schrijven op B1-niveau. Om de geleerde methode scherp te houden is de Klinkende Taal Tool geïmplementeerd in word. Deze geeft tips op het gebied van begrijpelijk schrijven. De veelgebruikte brieven zijn door een taalbureau herschreven naar de nieuwe methode. De ontwikkelde schrijfwijzer voor de Scherpenzeelse methode is op intranet geplaatst. Acht collega’s zijn opgeleid tot schrijfcoach en kunnen door medewerkers als hulplijn worden ingezet.

  • Huisstijl

De huisstijl is onder de loep genomen en heeft een upgrade gekregen. Het vernieuwde logo, een huisstijlhandboek en vaste sjablonen voor onder meer briefpapier, enveloppen en documenten wordt 1 april ingevoerd. Dit geeft de gemeente een betrouwbare en eigentijdse uitstraling.

  • (Inwoners)participatie

Alle huishoudens hebben in het najaar een vragenlijst ontvangen over de gemeente. Met dit benchmark-onderzoek is een beeld gegeven van onze gemeente en de dienstverlening. De analyse is te vinden op www.waarstaatjegemeente.nl . De open antwoorden worden verwerkt in een input-document voor verbetering dienstverlening. Ook was dit onderzoek een campagne voor het al bestaande Inwonerspanel. Dit panel is met 250 leden gegroeid. Komende vragenlijsten van dit panel geven een representatiever beeld en zo kan het politiek en bestuurlijk uitgroeien tot een gewaardeerd participatie-instrument.

Huisvesting

De gemeentelijke organisatie is gehuisvest in de Buitenplaats, de naastgelegen locatie De Buren, de gemeentewerf en Het Foort. Onderhoud en vervanging heeft met name voor de Buitenplaats de afgelopen jaren zo beperkt als verantwoord plaatsgevonden. Dit met het oog op de gewenste huisvesting van de gemeentelijke organisatie in de Breehoek. Wij schatten in dat wij nog minimaal 3 jaar gebruik blijven maken van de huidige locatie.
Op basis van de uitgangspunten voor huisvesting op de lange termijn is een HINK-STAP-SPRONG-plan opgesteld.
Eind 2023 hebben we een aantal eenvoudige aanpassingen gedaan waarmee de werkomgeving op punten is verbeterd. De kosten van die aanpassingen dekten we uit bestaande budgetten. Begin 2024 realiseren wij een inrichtingsconcept voor de Buitenplaats en de naastgelegen locatie De Buren. Uitgangspunt daarbij is een optimale mix van werken in het gemeentehuis en werken vanuit huis. Wij kiezen daarnaast zoveel als mogelijk voor oplossingen die mee kunnen naar een toekomstige locatie.

Juridische zaken
Juridische zaken spelen een rol belangrijke in de bedrijfsvoering van de gemeente. Het omvat het naleven van wet- en regelgeving, contractbeheer, juridisch advies en het omgaan met eventuele geschillen. Een gedegen juridische aanpak is van belang om de rechtmatigheid van het gemeentelijk handelen te waarborgen.

P&O

De belangrijkste ontwikkeling op het gebied van P&O in 2023 waren:

  • Functiebeschrijving/functiewaardering

Er is in 2023 een start gemaakt met dit omvangrijke proces. Een externe partij heeft de functies ingedeeld in een functieprofiel en gewaardeerd. Begin 2024 wordt dit proces afgerond.

  • Invulling van ruim 25 vacatures, waardoor het aantal ingehuurde medewerkers verder daalde.

Begin 2023 was de start van vier nieuwe teamleiders, een vijfde was al eind 2022 gestart. Daarmee zijn alle functies op MT-niveau ingevuld met vaste medewerkers.

  • Aanbesteding inhuur

De inhuur boven schaal 9 is opnieuw aanbesteed.

  • Eerste korte inventarisatie nieuwe organisatiemodel

Het team OOV is (als apart organisatieonderdeel) verplaatst naar het Beleidsteam Sociaal Domein (was team Leefomgeving).

  • Herijking van diverse personeelsinstrumenten

Personeelsinstrumenten zoals jaargesprekken en opleiden zijn opnieuw vastgesteld.

  • Verschillende casuïstiek bij o.a. langdurig ziekteverzuim

Omvang, opbouw en ontwikkeling van het personeelsbestand en de loonkosten

Personele sterkte

Toegestane formatie

Personeelslasten

Begroting 2023

Realisatie 2023

Begroting 2023

Realisatie 2023

College

3,70

3,70

408.407

405.363

Griffie

1,27

1,78

160.847

162.444

Directie

2,73

2,72

252.332

252.850

Data & Control

18,79

17,65

1.432.395

1.458.141

Beleidsteam Sociaal Domein

14,75

12,55

1.054.880

1.012.164

Sociaal Team

16,30

14,20

1.116.485

1.133.750

Team Leefomgeving

26,61

22,94

1.731.010

1.844.985

Team Dienstverlening

15,30

16,04

1.120.820

1.163.092

99,45

91,58

7.277.176

7.432.789

Personeelsgegevens

Aantal

Eenheid

Bezetting per 31-12-2023

91,6

fte

Aantal medewerkers in dienst per 31-12-2023

115

medewerkers

Ziekteverzuimpercentage 2023

5,3

%

Gemiddelde leeftijd per 31-12-2023

49

jaar

Loonkosten, inhuur, huisvestingskosten en automatiseringskosten

Overhead

Primitieve begr. 2023

Begr. 2023 na wijziging

Rekening 2023

Verschil

Rekening 2022

Loonkosten

-7.944.424

-7.277.176

-7.432.789

-155.613

-6.271.209

Kosten inhuur derden

-72.500

-1.621.128

-1.921.615

-300.487

-2.595.695

Huisvestingskosten

-179.223

-209.627

-198.190

11.437

-289.612

Kosten automatisering

-404.555

-420.425

-414.333

6.092

-334.322

-8.600.702

-9.528.356

-9.966.927

-438.571

-9.490.837

Budgetten raad, griffie, rekenkamer en accountantskosten

Primitieve begr. 2023

Begr. 2023 na wijziging

Rekening 2023

Verschil

Rekening 2022

Raad

-293.596

-337.441

-294.228

43.213

-322.185

Griffie

-118.295

-164.795

-166.210

-1.415

-138.536

Rekenkamer

-12.000

-12.000

-11.841

159

-11.457

Accountant

-31.740

-40.220

-64.205

-23.985

-56.650

-455.631

-554.456

-536.484

17.972

-528.828

Nadere toelichting begrotingsrechtmatigheid

In de tabellen op de volgende pagina’s staat in de eerste twee kolommen het programma en het taakveld waar de afwijking over gaat. De kolom categorie (cat.) bij de lasten en baten verwijst naar de indeling in het model rechtmatigheidsverantwoording. Deze indeling wordt geadviseerd door de commissie BBV:

1a.   Overschrijding lasten taakvelden.
1b.   Overschrijding investeringsbudgetten (kredieten).
2.   Ongeautoriseerde reservemutaties.

3.   Overschrijding van baten en/of onderschrijding van lasten en baten die niet tijdig tot een begrotingswijziging hebben geleid of te laat aan de raad zijn gemeld.
4.   Totaal van de begrotingsonrechtmatigheden (van onderdeel 1 en 2) dat past binnen het vooraf vastgestelde beleid en daarmee vooraf acceptabel is geduid.

Voor het bepalen van de rechtmatigheid is gekeken naar hetgeen hierover is opgenomen in de Financiële verordening 2023.
In artikel 12, lid 4 van de verordening is opgenomen:
Uitgangspunt is dat iedere afwijking van de begroting als onrechtmatig wordt beschouwd. Afwijkingen worden als acceptabel aangemerkt in de volgende situaties:
  a. er is sprake van een overschrijding waarbij direct gerelateerde inkomsten de overschrijding compenseren;

b. er is sprake van een overschrijding op een open-eind regeling;

  c. de overschrijding is geautoriseerd door middel van de vaststelling van een tussentijdse rapportage.
Wanneer één van deze situaties van toepassing is, wordt hier in de laatste kolom naar verwezen.

Onderdeel lasten

Bedrag

cat.

Onderdeel Baten

Bedrag

cat.

Reactie College

fin. verord

P0

0.1

Dotatie wachtgeld en pensioenen bestuurders

-66.632

Afwijking kon niet tijdig worden gesignaleerd

Hogere kosten accountant

-23.985

Kosten raad en ondersteuning

19.228

specifieke uitkering IZA

464

Betreft een specifieke uitkering (subsidie)

Overige kleine verschillen

-544

Totaal per taakveld

-71.933

1a

464

3

0.2

Aanpassingen software Burgerzaken

-15.757

Overige kleine verschillen

-579

Overige kleine verschillen

-7.709

Totaal per taakveld

-16.336

1a

-7.709

3

0.3

Overige kleine verschillen

-3.599

Overige kleine verschillen

6.279

Totaal per taakveld

-3.599

1a

6.279

3

0.4

Doorbelasting naar andere taakvelden

-102.155

Dekking doorbelasting bij de baten

102.155

De lasten worden gedekt door directe baten

12/4a

Wervingskosten, fees

-138.744

Afwijking kon niet tijdig worden gesignaleerd

Software

-33.738

Afschrijvingen

-13.474

Afwijking kon niet tijdig worden gesignaleerd

Opleidingskosten

-17.563

Totaal per taakveld

-305.674

1a

102.155

3

0.5

Overige kleine verschillen

2.279

Overige kleine verschillen

2.090

Totaal per taakveld

2.279

3

2.090

3

0.61

Hogere kosten inning OZB

-75.761

Overige kleine verschillen

3.595

Afwijking kon niet tijdig worden gesignaleerd

Totaal per taakveld

-75.761

1a

3.595

3

0.62

Overige kleine verschillen

-314

Lagere baten OZB niet-woningen en gebruikers

-59.811

Totaal per taakveld

-314

1a

-59.811

3

0.64

Overige kleine verschillen

-630

Overige kleine verschillen

-3.386

Totaal per taakveld

-630

1a

-3.386

3

0.7

Overige kleine verschillen

461

Hogere algemene uitkering (decembercirculaire)

30.089

Hogere algemene uitkering (correctie maatstaf)

515.408

De toename van de algemene uitkering kon niet meer in 2023 worden gemeld.

Totaal per taakveld

461

3

545.497

3

Onderdeel lasten

Bedrag

cat.

Onderdeel Baten

Bedrag

cat.

Reactie College

fin. verord

0.8

Kosten werkkostenregeling

-17.495

Totaal per taakveld

-17.495

1a

0

0.9

Voorschot VPB

-7.012

Dekking uit bestemmingsreserve grondexploitaties

12/4a

Totaal per taakveld

-7.012

1a

0

-496.014

589.174

P1

1.1

Hogere bijdrage brandweer (VGGM)

-37.217

De hogere bijdrage is bekend geworden na opstellen najaarsrapportage

Overige kleine verschillen

-12.174

Overige kleine verschillen

9.497

Totaal per taakveld

-49.391

1a

9.497

3

1.2

Overige kleine verschillen

7.408

Overige kleine verschillen

224

Totaal per taakveld

7.408

3

224

3

-41.983

9.721

P2

2.1

Lagere lasten onderhoud wegen

104.740

Overige kleine verschillen

8.374

Overige kleine verschillen

-2.417

Totaal per taakveld

113.114

3

-2.417

3

2.5

Overige kleine verschillen

-138

Totaal per taakveld

-138

1a

0

112.976

-2.417

P3

3.1

Overige kleine verschillen

1

Totaal per taakveld

1

3

0

3.3

Bijdrage elektra markt- en standplaatsen

20.991

Overige kleine verschillen

131

Totaal per taakveld

131

3

20.991

3

3.4

Baten toeristenbelasting

10.239

Overige kleine verschillen

-3.896

Overige kleine verschillen

1.214

-3.896

1a

11.453

3

-3.764

32.444

Onderdeel lasten

Bedrag

cat.

Onderdeel Baten

Bedrag

cat.

Reactie College

fin. verord

P4

4.2

Belastingen en verzekeringen onderwijsgebouwen

-20.230

Overige kleine verschillen

-3.975

Totaal per taakveld

-24.205

1a

0

4.3

Subsidieafrekening 2022

19.566

Lagere kosten leerlingenvervoer

11.238

Bijdrage leerlingenvervoer

8.004

Spuk onderwijsachterstandenbeleid

91.121

De overeenkomende baten worden doorgeschoven naar 2024

-91.121

Betreft een specifieke uitkering (subsidie)

12/4a

Onderwijsvertraging, taakveld 4.3

92.583

De overeenkomende baten worden doorgeschoven naar 2024

-92.583

Betreft een specifieke uitkering (subsidie)

12/4a

Overige kleine verschillen

8.760

Overige kleine verschillen

7.533

Totaal per taakveld

223.268

3

-168.167

3

199.063

-168.167

P5

5.1

SPUK Brede Combinatiefuncties

-12.251

Betreft een specifieke uitkering (subsidie)

Overige kleine verschillen

1.763

Totaal per taakveld

-10.488

1a

0

5.2

Lagere lasten onderhoud sportaccomodaties

24.443

Nabetaling SPUK 2021

4.795

Overige kleine verschillen

5.119

Totaal per taakveld

24.443

3

9.914

3

5.3

Lagere besteding Winterfonds

13.900

Lagere baten provincie

-13.900

Betreft een subsidie met direct gerelateerde baten

Overige kleine verschillen

-5.625

Totaal per taakveld

8.275

3

-13.900

3

5.5

Overige kleine verschillen

6.335

Totaal per taakveld

6.335

3

0

5.6

Groot onderhoud Kulturhus De Breehoek

-80.115

Gedekt uit bestemmingsreserve onderhoud Breehoek

12/4a

Overige kleine verschillen

-356

Totaal per taakveld

-80.471

1a

0

5.7

Overige kleine verschillen

-2.524

Overige kleine verschillen

-618

Totaal per taakveld

-2.524

1a

-618

3

-54.430

-4.604

Onderdeel lasten

Bedrag

cat.

Onderdeel Baten

Bedrag

cat.

Reactie College

fin. verord

P6

6.1

Transitiekosten Tulpenhof

-288.700

Dekking via Ministerie JenV

288.700

De lasten worden gedekt door directe baten

12/4a

SPUK Integraal Zorgakkoord

-25.110

Bijdrage gemeente Ede

25.110

De lasten worden gedekt door directe baten

12/4a

Diverse budgetten binnen taakveld 6.1, waaronder vrijwilligerswerk, preventieakkoord, inburgering

89.366

Overige kleine verschillen

847

Overige kleine verschillen

8.130

Totaal per taakveld

-223.597

1a

321.940

3

6.2

Spreekuurondersteuning huisarts

-31.232

Afwijking kon niet tijdig worden gesignaleerd

Overige kleine verschillen

-5.841

Totaal per taakveld

-31.232

1a

-5.841

3

6.3

Hogere uitkeringen i.h.k.v. de Participatiewet

-20.772

Hogere bijdrage Rijk

128.936

Open einde regeling

12/4b

Lagere uitgaven Programma Basis op orde Sociaal Domein

71.822

Reeds aan de raad gemeld, via raadsvoorstel

Overige kleine verschillen

-6.694

Totaal per taakveld

51.050

3

122.242

3

6.4

Hogere uitgaven doelgroepregeling en beschut werk

-33.801

Hogere loonkostensubsidies

24.516

De hogere uitgaven worden deels gedekt door hogere loonkostensubsidies

12/4a

Overige kleine verschillen

-5.073

Overige kleine verschillen

1.631

Totaal per taakveld

-38.874

1a

26.147

3

6.5

Overige kleine verschillen

-3.361

Totaal per taakveld

-3.361

1a

0

Wmo

Wmo-voorzieningen

-181.500

Het betreffen open einde regelingen. De taakstelling in de begroting bedroeg 300k en is nog niet volledig gerealiseerd.

12/4b

Taakstelling Sociaal Domein

-300.000

12/4b

Lagere uitgaven Programma Basis op orde Sociaal Domein

35.911

Reeds aan de raad gemeld, via raadsvoorstel

Vergoeding uitvoeringskosten Beschermd Wonen

9.000

Overige kleine verschillen

10.566

Overige kleine verschillen

961

Totaal per taakveld

-435.023

1a

9.961

3

Onderdeel lasten

Bedrag

cat.

Onderdeel Baten

Bedrag

cat.

Reactie College

fin. verord

Jeugd

Kosten Jeugdhulp

179.150

Open einde regeling

Afrekening kosten knooppunt Jeugd en zorgkosten

47.284

Lagere uitgaven Programma Basis op orde Sociaal Domein

35.911

Reeds aan de raad gemeld, via raadsvoorstel

Lagere lasten PGB Jeugd

32.366

Open einde regeling

Bijdrage pilot en Week tegen de kinderbescherming

11.246

Overige kleine verschillen

4.256

Totaal per taakveld

298.967

3

11.246

3

-382.070

485.695

P7

7.1

Verhoging bijdrage VGGM

-38.254

Afwijking kon niet tijdig worden gesignaleerd

Lagere lasten Brede SPUK

4.836

Lagere baten Brede Spuk

-7.827

Overige kleine verschillen

-8.824

Totaal per taakveld

-42.242

1a

-7.827

3

7.2

Baten rioolrechten

-32.772

Wordt gedekt binnen de rondrekening kostendekkendheid rioolheffing

12/4a

Mutatie voorziening

-20.946

Wordt gedekt binnen de rondrekening kostendekkendheid rioolheffing

12/4a

Overige kleine verschillen

-6.338

Overige kleine verschillen

-9.092

Wordt gedekt binnen de rondrekening kostendekkendheid rioolheffing

12/4a

Totaal per taakveld

-6.338

1a

-62.810

3

7.3

Lagere kosten afvalverwerking

82.434

Lagere baten afval

-71.688

Wordt gedekt binnen de rondrekening kostendekkendheid afvalstoffenheffing

12/4a

Totaal per taakveld

82.434

3

-71.688

3

7.4

Minder kosten bestrijding eikenprocessierups

24.684

Lagere kosten energieloket

25.154

Niet bestede kosten klimaatakkoord

361.251

Rijksbijdrage schuift door naar 2024

-361.251

Rijksbijdrage schuift door naar 2024

Overige kleine verschillen

-1.072

Totaal per taakveld

410.017

3

-361.251

3

7.5

Lagere kosten onderhoud software

10.507

7.5

Baten begraafrechten

52.575

Overige kleine verschillen

5.981

Totaal per taakveld

16.488

3

52.575

3

460.359

-451.001

Onderdeel lasten

Bedrag

cat.

Onderdeel Baten

Bedrag

cat.

Reactie College

fin. verord

8.1

Hogere leges en baten bestemmingsplanwijzigingen

153.449

Overige kleine verschillen

-9.574

Totaal per taakveld

-9.574

1a

153.449

3

P8

8.2

Lagere kosten grondexploitaties

49.202

Lagere baten grondexploitaties

-373.232

Wordt gedekt door de bestemmingsreserve grondexploitaties

12/4a

Totaal per taakveld

49.202

3

-373.232

3

8.3

Hogere leges en baten omgevingsvergunningen

18.309

Overige kleine verschillen

-1.231

Totaal per taakveld

-1.231

1a

18.309

3

38.397

-201.474

Kredieten

Vervanging servers

-963

Aanschaf viel iets hoger uit. De gevolgen voor de kapitaallasten de komende jaren zijn gering.

-963

1b

0

Totaal

-168.429

289.371

Voorwaardencriterium

In 2023 waren er vijf dossiers, die naar de letter van de wet niet correct zijn aanbesteed. Het totaalbedrag wat hiermee gemoeid is bedraagt is € 677.538. Vier dossiers met een totaalbedrag van € 501.063 zijn in 2023 niet Europees aanbesteed. Deze lopende contracten zijn in 2023 met een jaar verlengd, omdat ze m.i.v. 2024 Europees zijn aanbesteed danwel door de overgang naar ACV zijn beëindigd per ultimo 2023. Het vijfde dossier gold in 2022 als onzeker, maar deze categorie bestaat niet meer in de Kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV. Ten tijde van het aangaan van het contract (voor 2002) golden de verscherpte richtlijnen rondom quasi-inbesteding nog niet, en het contract en de werkzaamheden zijn nadien niet wezenlijk veranderd. Vanaf 2024 is ook dit contract door de overgang naar ACV beëindigd

Model rechtmatigheidsverantwoording

Monitor rechtmatigheidsverantwoording

Begrotingscriterium

1A.

Overschrijding lasten taakvelden

1.461.339

1B.

Overschrijding investeringsbudgetten (kredieten)

963

2.

Ongeautoriseerde reservemutaties

0

3.

Overschrijding van baten en/of onderschrijding van lasten en baten die niet tijdig tot een begrotingswijziging hebben geleid of te laat aan de raad zijn gemeld

2.124.701

Totaal begrotingsonrechtmatigheden

3.587.003

4.

Totaal van de begrotingsonrechtmatigheden (van onderdeel 1 en 2) dat past binnen het vooraf vastgestelde beleid en daarmee vooraf acceptabel is geduid

-1.045.503

5.

Resterend saldo aan begrotingsonrechtmatigheden

2.541.500

Voorwaardencriterium

Inkopen ten onrechte niet Europees aanbesteed

677.538

Misbruik & oneigenlijk gebruik criterium

Geen bevindingen

0

Verantwoordingsgrens

3% van 29,7 miljoen

892.444

Beheersmaatregelen
Naar aanleiding van de geconstateerde afwijkingen op de budgetten bij de Najaarsrapportage 2023 had het college al besloten tot een frequentere monitoring van de budgetten. Deze afspraken worden geëffectueerd in 2024 en moeten daarmee leiden tot eerdere signalering en mogelijke bijstellingen van de budgetten. Door de Europese aanbesteding vanaf 2024 op bovengenoemde dossiers of beëindiging van de contracten ultimo 2023 zijn alle issues rondom aanbesteding opgelost.

Aanvullende toelichting
Ten aanzien van de overschrijding van de lasten merken we op, dat een deel in de ogen van het college niet tijdig kon worden gesignaleerd dan wel te maken had met afwijkingen op een specifieke uitkering. Dit geeft t.a.v. de overschrijding op de lasten het volgende beeld

1A.

Overschrijding lasten taakvelden

1.461.339

1B.

Overschrijding investeringsbudgetten (kredieten)

963

4.

Totaal van de begrotingsonrechtmatigheden (van onderdeel 1 en 2) dat past binnen het vooraf vastgestelde beleid en daarmee vooraf acceptabel is geduid

-1.045.503

416.799

Overschrijdingen die niet tijdig konden worden gesignaleerd

-401.314

Afwijking specifieke uitkering (SPUK)

-12.251

Resterend bedrag overschrijding lasten

3.234

Bij de overschrijding van de baten en/of de onderschrijding van de lasten en baten heeft een deel te maken met open-einde regelingen en met afwijkingen op lasten en baten die elkaar direct compenseren.

3.

Overschrijding van baten en/of onderschrijding van lasten en baten die niet tijdig tot een begrotingswijziging hebben geleid of te laat aan de raad zijn gemeld

2.124.701

Afwijking waarbij direct gerelateerde inkomsten de lasten compenseren

-1.184.321

Open-einde regeling

-340.452

Resterend bedrag

599.928

Deze pagina is gebouwd op 08/20/2024 14:14:29 met de export van 08/20/2024 14:07:26