De belangrijkste verschillen tussen begroting en rekening zijn:
Samenkracht en burgerparticipatie
Taakveld: | 6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie | |
---|---|---|---|
Lasten | - 288.700 | Nadeel | De transitiekosten voor de Tulpenhof bedroegen in 2023 € 288.700. Hier staat een vergoeding van het Rijk tegenover. De opvang van Oekraïense vluchtelingen in de Villa en bij particulieren kostte € 718.119. |
Lasten | - 25.110 | Nadeel | Eind 2023 zijn middelen ontvangen voor het Integraal Zorgakkoord (specifieke uitkering). Onderdeel hiervan is de samenwerking met buurtgezinnen. |
Lasten | 847 | Voordeel | Diverse kleine verschillen onder € 12.500. |
Lasten | 16.100 | Voordeel | Het reguliere budget voor vrijwilligerswerk is mede door de diverse specifieke uitkeringen niet volledig besteed. |
Lasten | 20.492 | Voordeel | Aan onderdelen van de Brede SPUK is in 2023 minder uitgegeven. |
Lasten | 24.557 | Voordeel | De lasten voor uitvoering van het preventieakkoord waren te hoog begroot. |
Lasten | 28.217 | Voordeel | Een deel van de kosten voor inburgering is opgenomen onder taakveld 6.5. |
Lasten | - 223.597 | ||
Baten | 8.130 | Voordeel | Diverse kleine verschillen onder € 12.500. |
Baten | 25.110 | Voordeel | Voor de SPUK IZA is van de gemeente geld ontvangen. |
Baten | 288.700 | Voordeel | Vergoeding transitiekosten voor de Tulpenhof.De rijksbijdrage voor de gemeentelijke en particuliere opvang van Oekraïense vluchtelingen was € 1.070.435. |
Baten | 321.940 |
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
Taakveld: | 6.2 | Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | |
---|---|---|---|
Lasten | - 31.232 | Nadeel | De kosten voor spreekuurondersteuning bij huisartsen (SOH) vielen hoger uit dan begroot. |
Lasten | - 31.232 | ||
Baten | - 5.841 | Nadeel | Diverse kleine verschillen onder € 12.500. |
Baten | - 5.841 |
Inkomensregelingen
Taakveld: | 6.3 | Inkomensregelingen | |
---|---|---|---|
Lasten | - 20.772 | Nadeel | De uitkeringen i.h.k.v. de participatiewet lagen hoger dan begroot. Er werd echter ook een hogere bijdrage van het Rijk ontvangen. |
Lasten | 71.822 | Voordeel | De kosten voor het programma Basis op orde Sociaal Domein zijn in de begroting toegerekend aan Participatie, Wmo en Jeugd. In 2023 is voor het programma minder uitgegeven dan begroot, waardoor hier een voordeel ontstaat. Deze middelen worden in 2024 alsnog besteed. |
Lasten | 51.050 | ||
Baten | - 6.694 | Nadeel | Diverse kleine verschillen onder € 12.500. |
Baten | 128.936 | Voordeel | De uitkering van het Rijk i.h.k.v. de participatiewet viel hoger uit dan begroot. |
Baten | 122.242 |
WSW en beschut werk
Taakveld: | 6.4 | WSW en beschut werk | |
---|---|---|---|
Lasten | - 33.801 | Nadeel | Voor mensen uit de doelgroepregeling en beschut werk is € 33.801 meer uitgegeven dan begroot, dit wordt grotendeels gedekt door extra loonkostensubsidies. |
Lasten | - 5.073 | Nadeel | Diverse kleine verschillen onder € 12.500. |
Lasten | - 38.874 | ||
Baten | 1.631 | Voordeel | Diverse kleine verschillen onder € 12.500. |
Baten | 24.516 | Voordeel | In 2023 zijn meer loonkostensubsidies ontvangen. |
Baten | 26.147 |
Arbeidsparticipatie
Taakveld: | 6.5 | Arbeidsparticipatie | |
---|---|---|---|
Lasten | - 3.361 | Nadeel | Diverse kleine verschillen onder € 12.500. |
Lasten | - 3.361 |
Maatwerkvoorzieningen (WMO)
Taakveld: | 6.6 | Maatwerkvoorzieningen (WMO) | |
---|---|---|---|
Lasten | - 300.000 | Nadeel | De taakstelling op het Sociaal Domein is hier opgenomen. Met name bij jeugd was er sprake van een sterke daling van de kosten. |
Lasten | - 181.500 | Nadeel | De kosten voor Wmo-voorzieningen lagen hoger dan begroot. Met name in de 2de helft van 2023 was sprake van een toename. |
Lasten | 10.566 | Voordeel | Diverse kleine verschillen onder € 12.500. |
Lasten | 35.911 | Voordeel | De kosten voor het programma Basis op orde Sociaal Domein zijn in de begroting toegerekend aan Participatie, Wmo en Jeugd. In 2023 is voor het programma minder uitgegeven dan begroot, waardoor hier een voordeel ontstaat. Deze middelen worden in 2024 alsnog besteed. |
Lasten | - 435.023 | ||
Baten | 961 | Voordeel | Diverse kleine verschillen onder € 12.500. |
Baten | 9.000 | Voordeel | De vergoeding vanuit de gemeente Ede voor de uitvoeringskosten Beschermd Wonen vielen hoger uit dan begroot. |
Baten | 9.961 |
Jeugdhulp
Taakveld: | 6.72 | Maatwerkdienstverlening 18- | |
---|---|---|---|
Lasten | 4.256 | Voordeel | Diverse kleine verschillen onder € 12.500. |
Lasten | 32.366 | Voordeel | De kosten voor PGB Jeugd vielen fors lager uit. |
Lasten | 35.911 | Voordeel | De kosten voor het programma Basis op orde Sociaal Domein zijn in de begroting toegerekend aan Participatie, Wmo en Jeugd. In 2023 is voor het programma minder uitgegeven dan begroot, waardoor hier een voordeel ontstaat. Deze middelen worden in 2024 alsnog besteed. |
Lasten | 47.284 | Voordeel | De afrekening van de ondersteuning door het knoopunt over de afgelopen jaren alsmede de afrekening van oude zorgkosten leverde een voordeel op. |
Lasten | 179.150 | Voordeel | In de najaarsrapportage was al rekening gehouden met lagere kosten voor Jeugdhulp in 2023. Uiteindelijk bleken de kosten nog fors lager uit te vallen. |
Lasten | 298.967 | ||
Baten | 11.246 | Voordeel | De bijdragen voor een pilot en de Week tegen Kindermishandeling waren niet begroot, hierdoor ontstond een voordeel van € 11.246. |
Baten | 11.246 |